Montessoripedagogiken

Montessoripedagogiken bygger på en helhetssyn på människan och världen. Tanken är att barn ska förstå samband – mellan historia och nutid, mellan människor och naturen, mellan individ och samhälle. När barnen får syn på helheten blir lärandet både meningsfullt och spännande. De lär sig att det som har hänt tidigare påverkar det som händer idag, och att deras egna handlingar också spelar roll för framtiden.

Montessoripedagogiken – från förskola till åk 9

Montessoripedagogiken bygger på övertygelsen om att alla barn bär på en naturlig vilja att lära och växa. Vår uppgift som vuxna är att skapa en miljö där nyfikenheten får blomma, och där barnen kan utveckla både kunskap och självständighet i sin egen takt.

Förskolan – att lära genom vardagen

Redan i förskolan möter barnen en förberedd miljö där allt har sin plats och där de kan välja aktiviteter själva. Genom praktiska vardagsövningar – som att duka, hälla vatten, knäppa knappar eller vattna växter – tränar de motorik, koncentration och ansvar. Med hjälp av Montessorimaterial får barnen även upptäcka sinnestränande material, språk, matematik och kultur,botanik och zoologi på ett konkret och lekfullt sätt.

Lågstadiet – nyfikenheten på världen

När barnen börjar skolan väcks en stark nyfikenhet för världen omkring dem. I lågstadiet arbetar vi tematiskt och ämnesövergripande, där ett område som till exempel "världsdelarna" kan rymma både geografi, historia, biologi, matematik och språk. Eleverna arbetar självständigt men också i grupper, och läraren fungerar som en handledare som visar material, vägleder och stöttar snarare än föreläser.

Mellanstadiet – att förstå helheten

I mellanstadiet blir helhetsperspektivet ännu viktigare. Genom de så kallade ”stora berättelserna” får eleverna utforska livets, jordens och universums utveckling. Projekten är ofta längre och mer fördjupade, där eleverna får planera, undersöka, skriva och redovisa på olika sätt. Här stärks också förmågan att ta ansvar för sin egen arbetsprocess och tid.

Högstadiet – att ta plats i världen

I högstadiet förbereds eleverna för framtiden genom ett arbete som allt mer kopplas till det omgivande samhället. Här arbetar eleverna ofta i större projekt som kombinerar flera ämnen och knyter an till verkliga frågor. Studiebesök, fältstudier och möten med olika yrkesgrupper är vanliga inslag. Demokrati, hållbar utveckling och fredsfrågor är teman som återkommer, och eleverna uppmuntras att tänka kritiskt, stå för sina åsikter och se sitt ansvar som en del av världen.

En röd tråd

Genom hela skolgången finns några återkommande principer:

  • Barnen får hjälp att göra själva – självständighet tränas tidigt.
  • Miljön är förberedd och strukturerad för att stödja lärande.
  • Läraren är en handledare snarare än en traditionell föreläsare.
  • Kunskap ses alltid i ett större sammanhang – detaljer förstås genom helheten.

Montessoripedagogik handlar om mer än kunskapsinhämtning – det handlar om att fostra nyfikna, ansvarstagande och öppna individer som ser sin plats i världen och vill bidra till en hållbar framtid.

Här följer intressanta länkar för dig som vill lära dig mer:
http://montessori-ami.org/about-montessori/montessori-programmes
http://www.montessori-namta.org/
https://montessoriforbundet.se/